Heeft u vragen? Bel ons op tel. 030-6916737

Ben Greeven van 60-jarig Sunny Camp Zeist

“Onze sterke focus op specialisatie geeft ons alle vertrouwen in de toekomst”

“Ik denk dat ik Sunny Camp best een unieke sport winkel mag noemen.” Voor degene waarvoor Ben Greeven een onbeschreven blad is zal deze uitspraak tamelijk pocherig overkomen. Maar wie de Zeister sport ondernemer wat beter kent, weet dat van overdrijving absoluut geen sprake is. Zo zit Ben namelijk niet in elkaar. Menigeen in de vaderlandse sporthandel kent hem als een bescheiden mens, die desondanks heel goed weet wat hij wil en – vooral - wat goed is voor zijn sportspeciaalzaak. Sunny Camp is dé local hero voor sportbeoefenaren in Zeist en wijde omtrek. En dat al 60 jaar. Het jubi leum werd in mei op bescheiden wijze gevierd, hele maal passend in de stijl van Sunny Camp.


EIGEN NAAM ALS LOCAL HERO HEILIG

De vlag mag de lading dan misschien niet helemaal meer dekken, omdat Sunny Camp allang niet meer alleen kampeerwinkel  is, een naamsverandering is voor Ben geen thema. “Sunny Camp is een begrip in Zeist en omgeving en
– belangrijker – de sportbeoefenaar hier ter plaatste weet heel goed waar we voor staan en waarvoor hij bij ons wel en niet terecht kan. Van Sporthuis Sunny Camp zijn we gegroeid naar Sportspecialist Sunny Camp.
Dat is ook één van de redenen waarom we ons nooit aangesloten hebben bij een inkoopcombinatie die met strakke formules werkt waarvan we de naam zouden moeten voeren. We voelen ons bij de inkoopcombinatie
van ANWR-GARANT prima op onze plaats en we zijn lid van een aantal van de specialistendivisies. Daar kunnen we vasthouden aan de goede naam die we in 60 jaar hebben opgebouwd.”


VAN TENTENVERHUURDER TOT SPORTZAAK

Het begon allemaal op 1 mei 1955 toen Ben’s vader en oom besloten naast hun reguliere baan tenten te gaan verhuren. Beiden waren verwoede kampeerders. Met hun echtgenotes en later ook met hun kinderen trokken ze er met een eenvoudige tent en het nodige kampeergerei veelvuldig op uit. De verhuur ging in 1955 van start vanuit het woonhuis van Geert en Tilly Greeven en verplaatste zich – wegens groot succes – in 1959 naar een loods in de achtertuin van het huis van Ben sr. en Tiny Greeven. Naast het verhuren van tenten hielden de broers zich ook steeds meer bezig met de verkoop van kampeerartikelen, wat er in 1965 toe leidde dat zij hun eerste winkel openden aan de Slotlaan in Zeist. Nadat ook zoon Ben in het bedrijf was gekomen, werd het assortiment uitgebreid met benodigdheden voor uiteenlopende takken van sport. Dat was mogelijk omdat Ben jr. een ware ‘sportomnivoor’ was, die in die tijd meerdere sporten naast elkaar beoefende. De zaken ontwikkelden zich dusdanig voorspoedig dat Sunny Camp in 1970 noodgedwongen moest verhuizen naar een groter winkelpand aan de Slotlaan waar de sport- en kampeerspeciaalzaak tot 1 mei 2005 gevestigd zou blijven.

GEEN GROTE SPORTWINKELKETENS

Kort nadat Ben jr. en zijn partner Ineke van der Voort het bedrijf definitief van Ben’s ouders en oom en tante had overgenomen, stak Sunny Camp opnieuw de drukke Zeister winkelstraat over om daar een aanzienlijk groter pand in gebruik te nemen. Hier is het bedrijf nu ruim tien jaar gevestigd, op een strategisch goede locatie in het hart van de gemeente, midden tussen ketenwinkels en speciaalzaken. Alhoewel Zeist in het verleden meer sportzaken heeft geteld, is het opvallend dat de grote sportwinkelketens zich nooit in de ruim 60.000 inwoners tellende gemeente hebben gevestigd. “Ik denk dat het ermee te maken heeft dat Zeist precies tussen twee grote steden – Utrecht en Amersfoort – in ligt”, vermoedt Ben. “Dat speelt ons zeker in de kaart, maar ik ben ervan overtuigd dat we dezelfde sterke positie gehad zouden hebben als nu, ook al zouden er filialen van sportketens gekomen zijn. Door het verdwijnen van andere sportspeciaalzaken als Sporthuis Teus van Reenen en Dekker Sport, al tientallen jaren geleden,
hebben we de kans gekregen ons, naast kampeerwinkel, ook als sportspeciaalzaak te ontwikkelen.”

interieur-foto-sunnycamp2

SCHOENMAKER BLIJF BIJ JE LEEST

Anno 2015 is Sunny Camp een sportspeciaalzaak in de meest ultieme vorm. De uitbreiding van het functionele assortiment met sportmode, waartoe menig collega-sportondernemer zich eind vorige eeuw heeft laten verleiden, is aan de Zeister sportwinkel vrijwel volledig voorbij gegaan. Ben: “Wat mij betreft is het aloude adagium ‘schoenmaker blijf bij je leest’ nog altijd een waarheid als een koe. We hebben ons door de jaren heen bewust geconcentreerd op de verkoop van functionele sportartikelen, -schoenen,
-kleding en –accessoires en daarnaast natuurlijk op kampeerartikelen. Daarin heeft onze kracht altijd gelegen. We hebben dan misschien niet geprofiteerd van de hausse in sportfashion die er is geweest, we hebben altijd een goede boterham verdiend door ons puur als technische sportwinkel te profileren. Ook hebben we door medische interesse veel artikelen die de gewone sportzaak niet heeft, zoals braces, compressiekousen en zolen van diverse merken als Sidas en MySole. Door de verdere specialisatie komen klanten van steeds verder weg, zelfs uit Utrecht en daarboven en we beschikken over een groot vast klantenbestand. Mensen in en buiten Zeist die al jaren bij ons komen en waarvan de kinderen ons ook weten te vinden. Dat is vandaag de dag een
groot goed.”

 

RELATIE MET SPORTCLUBS VAN GROOT BELANG

Naast specialist in individuele sporten en activiteiten als wandelen, tennis, running en wintersport, is Sunny Camp een uitgesproken teamsportwinkel. Zo heeft Ben vaak al jarenlang een hechte samenwerking met uiteenlopende sportverenigingen, met name op het gebied van voetbal, hockey, tennis en korfbal. ‘Paradepaardje’ in het clubportfolio is ongetwijfeld hockeyhoofdklasser Schaerweijde. “Daar zijn we uiteraard heel blij mee, maar het vergt ook wel veel van je als sportondernemer”, relativeert Ben. “En dan heb ik het niet alleen over de investering die je moet doen in materiaal én geld. Want als je niet bereid bent ook financieel te participeren in een sportclub die op zo’n hoog niveau presteert, kun je het wel vergeten. Ik kan je vertellen dat het een behoorlijke aanslag betekent op ons budget voor reclame en sponsoring. Toch is het van groot belang om verenigingen aan je te blijven binden. Alleen zo kun je immers sportende kinderen en jongeren blijven bereiken. Ik ben me goed bewust van het gevaar dat je als
sportzaak met een historie van 60 jaar ‘meeveroudert’ met je doelgroep.”

interieur-foto-sunnycamp


“ADVISEREND VERKOPEN IS ONZE KRACHT”

Ter gelegenheid van het jubileum hebben Ben en Ineke in een beperkte oplage een fotoboekje over de historie en het heden van Sunny Camp laten maken. In foto’s en tekst brengt de Zeister sportondernemer daarmee niet alleen een eerbetoon aan zijn ouders en oom en tante, die kort na de Tweede Wereldoorlog al de spirit en de ondernemersgeest hadden om een winkel in vrijetijdsartikelen te beginnen. Het boekje is tevens een regelrechte ode aan hun team, dat uitgebreid wordt geportretteerd. Een duidelijk signaal dat de waarde van het ‘menselijk kapitaal’ bij Sunny Camp hoog wordt ingeschat. Het team bestaat uit 16 medewerkers. Veelal ervaren vakmensen in hun specialisatie maar tegelijk allround genoeg om elders te kunnen inspringen.
Ben: “Behalve onze sterke specialisatie in een groot aantal sporten, bestaat de kracht van Sunny Camp uit adviserend verkopen. Daarbij zijn onze mensen van onschatbare waarde. Ik heb het geluk dat iedereen die hier werkt zeer leergierig is en bereid is zich continu verder te ontwikkelen in zijn of haar vakgebied. Ze blijven hier over het algemeen lang werken, maar ik zorg er wel voor dat er regelmatig verjonging plaatsvindt als sprake is van uitbreiding of vervanging.”

SLIM EN EFFICIËNT INZETTEN VAN PERSONEEL

Natuurlijk zijn niet alle medewerkers steeds allemaal tegelijk in de winkel, maar desondanks lijkt het aantal van 16 aan de stevige kant voor een sportwinkel van de omvang van Sunny Camp. “Vergeet niet dat onze  mensen meer doen dan adviseren en verkopen”, reageert Ben. “Kwestie van slim en efficiënt inzetten van personeel. Op momenten dat het in de winkel rustig is, zijn er genoeg andere dingen te doen. Niemand voelt zich te goed om andere werkzaamheden aan te pakken. Doordat we hier alles onder één dak hebben is het mogelijk om zeer efficiënt te werken. Dan heb ik het over onze eigen skiwerkplaats (ja, die hebben we nog altijd in eigen huis), de tennisbespanafdeling, waar de hele dag bespannen wordt, en onze bedrukkingsservice. Voor
bijna alle werkzaamheden kan men het hele jaar door bij ons terecht. Hetzelfde geldt voor ons assortiment. We verkopen in november net zo gemakkelijk zwembroeken en T-shirts als bijvoorbeeld skischoenen of donsjacks in augustus, om maar wat te noemen.”

teamfoto-sunnycamp1

‘RESULTATEN UIT HET VERLEDEN…’

Met terechte trots vertelt Ben dat de omzet van Sunny Camp in de afgelopen 10 jaar zo goed als verdubbeld is. Met dank aan de verhuizing naar het grotere winkelpand én de onvoorwaardelijke focus op functionaliteit en specialisatie. Maar, zo weet ook hij maar al te goed, ‘resultaten uit het verleden…’. Ben: “Realistisch beschouwd zal het niet mogelijk zijn zo’n kunststukje nogmaals uit te halen. Het is een feit dat momenteel alles zo snel verandert, dat het voor een ondernemer niet is bij te houden. Zelfs twee jaar vooruit kijken is er al niet meer bij. Feit is ook dat het internet steeds meer naar zich toe trekt als het om de verkoop van sportartikelen gaat. Daar hebben wij als sportzaken veel meer last van dan van elkaar. Daarom blijven we ons richten op die producten die nog altijd veel consumenten liever niet via internet kopen, zoals wandelschoenen. Ons type klant koopt die niet in een webshop, maar komt zich bij ons professioneel en persoonlijk laten informeren, laat bij twijfel een voet- en loopanalyse maken en koopt de schoenen dan uiteindelijk liever ook bij ons dan op internet. Er zijn gelukkig nog altijd veel mensen die gaan voor de zekerheid en het houvast die een fysieke winkel biedt.”


GEEN ZORGEN OVER OPVOLGING

“Ik verwacht dat er door de verdere groei van de internetaankopen in de toekomst minder mensen in de winkel zullen komen, maar denk dat degenen die nog wél bereid zijn dat te doen, gemiddeld meer zullen besteden. Die ontwikkeling zien we nu al”, vervolgt Ben. “Het wordt dus een kwestie van heel verstandig en alert opereren, wat we eigenlijk al jaren doen door heel bewuste keuzes te maken. Ik zie de ingrijpende veranderingen in de markt die momenteel plaatsvinden eerder als een uitdaging dan als een  probleem. Nu kan ik pas goed laten zien waar Sunny Camp voor staat en wat ik als ondernemer waard ben. En, anders dan veel collega-sportondernemers, geeft het me rust dat ik geen zorgen hoef te hebben over mijn opvolging. Onze jongste zoon Cornel wordt momenteel voorbereid op een functie bij Sunny Camp. Hij heeft bij Kathmandu in Utrecht een uitstekende leerschool en het is heel goed dat hij eerst ‘buiten de deur’ kijkt alvorens hij hier aan de slag gaat. Kortom, ik zie de toekomst met
veel vertrouwen tegemoet.”

WERK SAMEN MET JE COLLEGA’S!


Aansluitend bij Ben’s opmerking dat de concurrentie vandaag de dag niet meer primair van andere sportwinkels komt, maar veel meer vanuit andere richtingen, wil hij zijn collega’s de volgende tip meegeven. “Sunny Camp doet niet aan concurrentie maar werkt zoveel mogelijk samen met collega’s. Zo werkt Sunny Camp samen met de plaatselijke SPORT 2000 vestiging en verzorgen we samen de sponsoring van diverse sportclubs. Als er soms onenigheid is, stappen we naar elkaar toe en bespreken we dat.
Ik kan je zeggen dat dit veel stress en onnodige frustratie voorkomt. En we laten ons niet meer uitspelen door de klant, omdat we elkaar respecteren.”

sportpartner--uitgave